ده مهارت مهم تا سال 2025

 ده مهارت مهم مورد نیازکسب وکار ها  تا سال 2025 چیست

در اکتبر سال 2020، مجمع جهانی اقتصاد (WEF) سومین ویرایش خود از گزارش “آینده مشاغل” را منتشر کرد. روند آینده بازارهای کسب و کار را تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعات ضروری را برای راهنمایی کارفرمایان و کارگران برای فرصت های آینده ارائه می دهد.

این گزارش با فهرست کردن 10 مهارت مهم آینده، درک بهتری از چالش‌هایی که شرکت‌ها و کارگران در پنج سال آینده با آن‌ها روبرو خواهند شد،را معرفی می کند. این امر به مدیران، مدیران منابع انسانی و مدیران اجرایی نشان می دهد تا با آماده‌سازی نیروی کار خود برای رویارویی با بلاتکلیفی های فردا، اقدام ها در خور شایسته ای نسبت به مهارتهایی  اسم برده خواهد شد داشته باشند . این کمک می کند تا شرکت ها با تحولات مهمی که در دنیای دائماً در حال تغییر با آن مواجه می شوند، خود راهمگام نمایند.

مجمع جهانی اقتصاد هشدار می دهد که بازار کار تا سال 2025 تغییر بزرگی را تجربه خواهد کرد. از آنجایی که بیماری همه گیر کووید-19 همه جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است، و این مطمئنا دامن گیر بازار کار هم خواهد بود. در این گزارش آمده است که کارگران تا سال 2025 با دو اختلال قابل توجه مواجه خواهند شد: از دست دادن شغل به دلیل افزایش اتوماسیون و تأثیر اقتصادی بحرانی که الان هم  آن را تجربه می کنیم. این اختلالات در بازار کار می تواند حدود 85 میلیون شغل را جابجا کند. برای مقایسه، ویرایش دوم گزارش منتشر شده در سال 2018، تغییر 75 میلیون شغل را تا سال 2025 پیش بینی کرد.

در سال‌های آینده، میلیون‌ها کارگر برای برآوردن نیازهای آتی بازار کار و تغییر شغل خود، با چالش‌های مهارت‌سازی و ارتقای مهارت‌ها مواجه خواهند شد. سوالی که اینجا پیش می آید اینست که چند درصد از کارگران و کارفرمایان این موضوع را می توانند درک کنند ؟

بر اساس این گزارش، بین سال‌های 2019 تا 2020، 4 برابر افراد بیشتری به دنبال یادگیری آنلاین از طریق ابتکار عمل خود خواهند بود. تا سال 2025، این گزارش تخمین می‌زند که 16 درصد از بازآموزی کارکنان در شرکت‌ها به پلتفرم‌های آموزشی آنلاین متکی خواهد بود.

تفکر نوآورانه، مهارت‌های پیچیده حل مسئله، و تکنیک‌های یادگیری فعال که فراگیران را درگیر می‌کند، شایستگی‌های حیاتی امروزی هستند. همانطور که در نسخه 2018 گزارش پیش بینی شده بود، این 3 مهارت برتر هنوز هم ضروری هستند و تا سال 2025 باقی خواهند ماند.

برای جزئیات بیشتر در مورد آنده شغلها، می توانید گزارش موجود در اینجا را مطالعه کنید.

 

10 مهارت کلیدی بازار کار فردا چیست؟

  • تفکر تحلیلی و نوآوری
  • توانایی حل مسئله پیچیده
  • یادگیری فعال و راهبردهای یادگیری
  • تفکر انتقادی و تحلیل
  • خلاقیت، اصالت و ابتکار
  • رهبری و نفوذ اجتماعی
  • استفاده از فناوری، نظارت و کنترل
  • طراحی و برنامه نویسی فناوری
  • تاب آوری، تحمل استرس و انعطاف پذیری
  • استدلال، حل مسئله و ایده پردازی

داده‌های مورد استفاده در گزارش WEF در یک دوره نه ماهه، از ژانویه تا سپتامبر 2020 جمع‌آوری شده است. شامل 291 پاسخ منحصربه‌فرد از شرکت‌های جهانی است. داده ها در مجموع بیش از 7.7 میلیون کارمند در سراسر جهان را نشان می دهد

اما این ده مهارت مهم هرکدام می‌توانند چه تاثیری در روند کاری ما داشته باشند؟

     تفکر تحلیلی و نوآوری (Analytical thinking and innovation)

در راس این لیست نام تفکر تحلیلی و نوآوری به چشم می‎خورد. تفکر تحلیلی یا در اصطلاح انگلیسی Analytical thinking، صفات و توانایی‌هایی هستند که به شما این امکان را می‎دهند تا برای توسعه ایده‌ها و پاسخ مسائل پیچیده، موضوعی را از تمامی جوانب تحلیل و تفسیر کنید. در یک جمله تفکر تحلیلی یعنی توانایی شما در فهم صحیح مسائل، تحلیل درست وضعیت و درنهایت اتخاذ تصمیم درست براساس اطلاعات موثق و آنالیز صحیح. موفقیت در بازار و عرصه تجارت، وابستگی زیادی به توانایی تحلیلی افراد از وضعیت و تصمیم‌گیری‌های به موقع دارد؛ از این رو این موضوع برای کارفرمایان اهمیت زیادی دارد. تقویت تفکر تحلیلی و نوآوریف موجب می‎شود که شما بتوانید در کنار شناخت درست مشکلات، راه‎حل‎های درست‎تر و مناسب‎تری را نیز ارائه بدهید.

     توانایی حل مسئله پیچیده (Complex problem solving)

ما در زندگی روزمره و محیط کارمان همواره با مسائل مختلفی رو به رو می‎شویم. مسائل عادی، ابزارهای مشخصی برای رسیدن به هدف دارند و به راحتی تعریف می‎شوند مانند این که ما به چند صندلی برای نشستن 10 نفر در یک اتاق احتیاج داریم. مفهوم مسائل پیچیده به‌طور معمول به دو دسته از مسائل اطلاق می‌شود. اول، به مسائل بزرگی گفته می‌شود که جوامع، شهرها و کشورها با آن مواجه هستند. مفهوم دوم حل مسائل پیچیده یا CPS، پرداختن به آن به عنوان یک مهارت شناختی شخصی است که در موقعیت‎های مختلف به آن نیاز داریم. حل مسائل پیچیده در شرکت‌ها و سازمان‌ها، نیازمند فرآیندهای متعدد شناختی است. افرادی که مهارت حل مسائل پیچیده را دارند می‌توانند با ترکیب خلاقانه دانش و مهارت‌های شناختی مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را برای رسیدن به اهدافی به کار گیرند که به خوبی تعریف نشده‌اند و متغییرهای زیادی در آن دست دارند. افراد با مهارت‌هایی مانند خلاقیت، توانایی مدیریت دیگران، مذاکره، تفکر نقادانه، قضاوت و تصمیم‌گیری و انعطاف‌پذیری شناختی توانایی زیادی در حل مسائل پیچیده دارند.

     یادگیری فعال و راهبردهای یادگیری  ( Active learning and learning strategies)

به نوعی از یادگیری در گفته می‎شود که افراد درطی آموزش حضور فعالانه دارند، به عبارتی درطی چنین یادگیری‌ای افراد معمولا در فعالیت‌های کوچک یا بزرگ شرکت داده می شوند و روی نوشتن، صحبت کردن، حل مساله یا فکر کردن متمرکز هستند. تقویت این توانایی و استراتژی‌هایش موجب می‎شود که افراد مهارت‌های تئوری‌ای که فراگرفته‌اند به صورت عملی پیاده کنند و این موضوع در افزایش مهارت‌های عملی و ارتباطی افراد اهمیت بسیاری دارد. از این رو این مهارت به یکی از مهارت‌های مهم در سال 2025 تبدیل شده است.

     تفکر انتقادی و تحلیلی (Critical thinking and analysis)

تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه (Critical thinking) بر خلاف تصور عموم به معنی انتقاد یا عیب جویی کردن نیست. تفکر انتقادی را می توان در قالب توانایی اندیشیدن مستقل و منعطف نیز تعریف کرد. تفکر انتقادی در برگیرنده مهارت و توانایی‌هایی مانند تجزیه و تحلیل کردن است که بخش مهمی از این مهارت را تشکیل می‎دهد. اجرایی کردن استانداردها، تمایز قائل شدن برای جست و جوی اطلاعات، استدلال منطقی و پیش بینی کردن و تبدیل کردن دانش به عمل از ویژگی‏های افراد با تفکر انتقادی است. این مهارت موجب می‎شود که از دانش و توانایی‎های خودتان در هنگام پاسخ‌گویی به مسائل عمل کنید.

     خلاقیت، اصالت و ابتکار (Creativity, originality and initiative)

ابتکار عمل همیشه بخش مهمی از خلاقیت و نوآوری بوده است. خلاقیت، یک فرایند ذهنی است که از فرد معینی و در یک زمان مشخص دیده می شود؛ فرآیندی که در نتیجه آن، یک اثر جدید اعم از ایده یا چیزی نو و متفاوت تولید می شود. این تولید جدید و متفاوت، می تواند کلامی یا غیر کلامی و عینی یا ذهنی باشد. چنین ویژگی‌ها موجب می‎شوند که شما به خوبی شرایط سخت را کنترل کنید و خونسردی خودتان را در زمان حل مسئله حفظ کنید زیرا علاوه بر راه‌های موجود با توجه به خلاقیت و نوآوری می‎توانید به دنبال راه‌های جدید باشید و کم‌هزینه‌ترین راه حل‌ها را انتخاب کنید. همچنین داشتن خلاقیت و ابتکار عمل این امکان را به شما می‎دهد که در زمینه فعالیت‌تان پیشگام باشید و از رقبایتان متمایز شوید؛ به همین دلیل تقویت این ویژگی‎ها موضوع بسیار مهمی است.

     رهبری و نفوذ اجتماعی (Leadership and social influence)

توانایی رهبری و نفوذ اجتماعی از آن دسته مواردی است که تعاریف بسیار زیادی برای آن وجود دارد. در تمامی این تعریف‎ها سه ویژگی مشترک دیده می‎شود؛ رهبری فرآیندی با هدف است که با تغییر همراه بوده و در داخل یک گروه روی می‌دهد. امروزه رهبری درمورد این است که شما چقدر می‌توانید بر افراد تیم، سازمان و جامعه خود تأثیر بگذارید. افراد با توانایی رهبری و نفوذ بر روی بقیه افراد می‏توانند موقعیت‌های دشوار را به راحتی کنترل کنند و به یک سازمان یا گروه نظم لازم را بدهند. چنین افرادی در هنگام برخورد با افراد مختلف می‎توانند تاثیر خوبی روی آن‎ها بگذارند و در تصمیم‌گیری‌ها فرد مقابل را قانع کند.

     استفاده از فناوری، نظارت و کنترل (Technology use ,monitoring and control)

“فناوری” یک موضوع بسیار گسترده است. مهارت های فنی تقریباً از هر طریق برای ساخت هر چیزی شامل می‌شود، از ساخت کامپیوتر گرفته تا تراش دادن چوب. در تعریف این مهارت می‌توان گفت که فرد می‌تواند نوع ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای انجام یک کار را به درستی انتخاب کند و همچنین از ابزارهای موجود به صورت بهینه استفاده و بهره برداری کند. از جمله مهارت‌هایی که در این زمینه قرار می‎گیرند می‎توان به تسلط به انواع مختلف نرم‌افزارهای مدیریت و حسابداری، سیستم‎های اطلاعاتی مختلف، اطلاع از جدیدترین ابزارها در زمینه کاری مدنظر اشاره کرد.

     طراحی و برنامه‌نویسی فناوری (Technology design and programming)

امروزه از از فناوری طراحی در معماری، ساختمان، مهندسی و طراحی گرافیکی بازی های ویدیویی و دیگر موارد استفاده می شود. قابلیت های فن‌آوری‌های جدید (به عنوان مثال، راه حل های “پیشرفته”) مردم را قادر می‌سازد تا در محل کار و خانه بهره‌وری بیشتری داشته باشند. همچنین مهارت‌های این‌گونه امکان نوآوری را در زمینه‌های مختلف برای افراد فراهم می‌کند به همین دلیل یادگیری آن می‌تواند شما را به فردی متمایز در زمینه فعالیتی‎تان تبدیل کند. در کنار آن نباید از نقش روزافزون تکنولوژی‌های مختلف در گسترش کسب و کارها غافل شد. به همبن دلیل است که امروزه چنین مهارت‌هایی از اهمیت زیادی برخوردارند. این رشته همیشه در حال تغییر است و اگر عاشق یادگیری نباشید ، قادر به ادامه کار نخواهید بود.

     تاب آوری، تحمل استرس و انعطاف پذیری (Resilience stress tolerance and flexibility)

یک درخت را تصور کنید که چه طور در شرایط ناخوشایند آب و هوایی سخت و استوار ایستاده است، در شرایط مشکل مانند یک دیوار، انعطاف پذیری خودش را از دست نمی‎دهد. ترکیب درست مقاومت و تاب‌آوری در کنار انعطاف پذیری به شما کمک می‌کند که در شرایط کاری سخت بهتری دوام بیارید. همچنین استرس در محیط کاری زمانی که از حد معمول می‌گذرد، می‌تواند موجب این شود که کارآیی فرد در محیط شغلی‌اش پایین بیاید و همچنین موجب تصمیم‌های نادرست در موقعیت‌های مهم کاری شود. از این رو استرس کاری اهمیت بسیار زیادی در زندگی افراد پیدا می‏کند و موجب می‏شود که کنترل آن تاثیر بسیاری بر عملکرد و تصمیم‎گیری‎ها داشته باشد افراد با توانایی بالا در این امر غالبا در موقعیت‎های حساس می‎توانند واکنش‎های بهتری از خودشان نشان بدهند.

     استدلال، حل مسئله و ایده پردازی (Reasoning problem solving and ideation)

داشتن مهارت استدلال بالا می تواند در کار، مدرسه و روابط بین فردی کمک کند. همچنین این مهارت به همراه ایده‌ پردازی نقش بسیار مهمی در روند حل مسئله دارد. روش های مختلفی برای تغییر مهارت استدلال خود به سمت بهتر وجود دارد. به فعالیت هایی بپردازید که تفکر انتقادی را تشویق می کنند، در تغییر الگوهای فکری خود کار می‌کنند و شناخت افکار غیر منطقی را یاد می‌گیرند. حل مسئله شامل تشخیص علل احتمالی یک مشکل و تدوین برنامه عملیاتی است که آن مشکل را حل می کند که با به کارگیری درست مهارت استدلال و ایده‌پردازی می‎توان به درستی اطلاعات تاثیر گذار در مسئله پیش‎رو را بررسی و تحلیل کرد.

مرجع: برگردانده شده از :

سایت   www.coorpacademy.com

 

اشتراک گذاری با دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.