روانشناسی معکوس چیست؟

روانشناسی معکوس چیست؟

روانشناسی معکوس تکنیکی هست که با استفاده از اون میتونیم روی طرف مقابلمون تاثیر بذاریم و بهش انگیزه بدیم تا کاری رو که مورد نظر ما هست انجام بده. این روش می تونه در تبلیغات خیلی مفید و موثر باشه و در برخورد با انواع مردم مختلف قابل استفاده باشه. اما در استفاده از روانشناسی معکوس خیلی باید مراقب باشین. همیشه و همه جا از روانشناسی معکوس استفاده نکنین چون ممکنه طرف مقابل متوجه بشه و نتیجه عکس بده. همینطور اگه استفاده از روانشناسی معکوس به صورت عادت دربیاد میتونه به روابط دوستانه تون هم آسیب برسونه. پس یادتون باشه فقط از اون در فرصت های مناسب و در موقعیت های غیررسمی و دوستانه استفاده کنین. در ادامه با ما همراه باشین تا با مراحل روانشناسی معکوس آشنا بشیم و ببینیم چطور میتونیم فردی رو مجبور کنیم که کاری رو که ما دوس داریم انجام بده!!!

 تغییر ذهن فرد با روانشناسی معکوس

 

۱- یه موضوعی رو مطرح کنین و در ذهن طرف مقابلتون قرار بدین

ممکنه این موضوع چیزی باشه که فرد اول خوشش نیاد و باهاش مخالفت کنه. با این حال، شما موضوع رو میگین تا طرف مقابل در ذهنش اون موضوع رو داشته باشه.

مثلا بگین که دارین تصمیم می گیرین که بین دو تا مهمونی که قراره شب جمعه برگزار بشه کدومش رو برین. دوستتون عاشق فیلمه و گروهی از دوستاش اون شب قراره برن فیلم ببینن. وقتی در این موقعیت قرار میگیرین اول دوستتون رو  از کاری که میخواین انجام بدین آگاه کنین. مثلا بگین “من میخوام برم فلان مهمونی” بعد بگین “راستی شنیدی که مریم و ناهید قراره برن فلان فیلم رو ببینن! اوووف نمیدونی چقد اون فیلم مزخرفه!”

۲- روش هایی استفاده کنین که موضوعتون رو جذاب و مناسب نشون بده

روشهایی که باعث بشه طرف مقابل انگیزه اش زیاد بشه و تمایل به انجام اون کار رو داشته باشه.

مثلا اگه دوس دارین که با دوستتون بازی خاصی انجام بدین مثل کارت بازی میتونین کارت های بازیتون رو بیارین و جلوی دوستتون بازی کنین تا دوستتون ببینه که این بازی چقد سرگرم کننده و باحاله و مشتاق بشه که خودشم بازی کنه. یا اینکه میتونین دوستان دیگه تون رو هم بیارین تا باهاتون بازی کنن. از اخلاق خوب دوستان دیگه تون برای این دوست مورد نظرتون تعریف کنین و بگین که اونا چقد باحالن و چقد بازی کردن کنار اونها شما رو شاد میکنه تا این باعث بشه که اون دوست مورد نظرتون هم ترغیب بشه که باهاتون بازی کنه.

 

۳-از نشانه های غیر کلامی هم استفاده کنین

مثلا میتونین به جای اینکه از بازی مورد علاقه تون تعریف کنین نسخه ای از اون بازی رو روی گوشیتون نصب کنین و در مقابل شخص مورد نظرتون بازی کنین.

۴-کاری رو که دوس دارین انجام بدین برعکس بگین که اون کار رو نمیخواین انجام بدین

اگه که زیادی به شخصی گیر بدین که کار مورد نظر شما رو انجام بده و استدلال زیاد برای انجام اون کار بیارین این فشار اضافی باعث میشه که طرف مقابل فکر کنه که شما دارین مجبورش میکنین که کاری رو انجام بده که شما دوس دارین. بنابراین نتیجه خوبی نمیگیرین. پس اگه بدون فشار و طبیعی برخورد کنین بهتر میتونین اون رو به سمت هدفتون به پیش ببرین.

مثالی که بالا گفتیم یادتونه که مریم وناهید میخواستن شب جمعه برن یه فیلم مزخرف ببینن؟! در این مرحله صبر کنین تا شب جمعه برسه. بعد به دوستتون بگین “ما می توانیم با مریم و ناهید بریم امشب اون فیلم رو ببینیم. نظرت چیه؟ من که فکر می کنم خیلی جالب نباشه”. در این مرحله، دوست شما ممکنه بازم تمایل داشته باشه که با اونها بره فیلم ببینه. با این حال، اگه هنوز تردید داره سعی کنین واضحتر بگین مثلا بگین “میشه یه وقت دیگه هم رفت اون فیلم رو دید!”

 

روتنشناسی معکوس

اشتراک گذاری با دوستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.